Industria auto americana se pregateste pentru o saptamana in care
vor avea loc schimbari istorice, o data ce gigantul General Motors va
inainta, cel mai probabil, cerere pentru intrarea in faliment, in timp
ce viitorul companiei Chrysler va fi decis de justitia din New York. Analistii si observatorii estimeaza ca GM, care trebuie sa prezinte
pana pe 1 iunie un plan viabil de restructurare, va aege sa depuna
cererea pentru intrarea in faliment pana atunci, chiar si in cazul unor
concesii aprobate in ultimul moment. Joi, producatorul auto a obtinut alte concesii din partea
sindicatului UAW, al muncitorilor din industria auto americana, pentru
ca vineri sa ajunga la un acord similar cu sindicatul TCA din Canada. Desi fundamentale, aceste acorduri nu sunt, totusi, sufciente, in
conditiie in care GM trebuie sa restructureze datorii in valoare de 27
miliarde dolari constand in obligatiuni garantate. Grupul a acordat
termen creantierilor sai sa se decida pana marti. General Motors a propus creantierilor convertirea in actiuni a
imprumuturilor, operatiune in careia acestia ar obtine 10% din
capitalul GM. Peste 50% din capital ar fi detinut de statul federal,
iar 39% de UAW. Spre deosebire de Chrysler, companie ale carei datorii sunt detinute
de zeci de institutii financiare, datoriile GM sunt distribuite intre
120 de institutii de acest fel si 100.000 de investitori individuali. Arthur Gonzalez, judecatorul din statul New York care se ocupa de
dosarul Chrysler, trebuie sa decida asupra planului initiat de
administratia americana,care prevede preluarea activelor bune ale
Chrysler de catre un grup condus de compania italiana Fiat.
|